《Equivalent》

この作品を私は東日本大震災の津波により甚大な被害を受けた東北地方と、東京のメトロポリタンエリアで撮影しました。

現代、「equivalent(等価)」であるものとは何でしょうか。人間の命や存在や日常の喜びに軽重の差はあるでしょうか。

巨大な災害や経済危機やパンデミックで「ひとなみ」の生活を失う人びとがいます。格差も拡大傾向です。そして今、ウクライナでは突然の戦争で住居を破壊され苦しむ人びとがいます。

建物の窓の灯りは、そこに人がいる気配と温かさを感じさせ、存在の確かさを感じさせます。

 

この作品のタイトルはアメリカの巨匠アルフレッド・スティーグリッツの作品のタイトルからの引用です。スティーグリッツの《equivalent》は、空に浮かぶ雲をひたすら撮影し続けた作品で、「等価」であるものについての哲学的な写真表現でした。

 

I shot these photographs in the Tohoku region of Japan, which was devastated by the 2011 Great East Japan Earthquake and tsunami, and in the Tokyo metropolitan area.

What is “equivalent” in today's world? Is there a difference between the light and heavy aspects of human life, existence, and the joys of daily life?

There are people who lose their “normal” lives due to huge disasters, economic crises and pandemics. Inequality is also on the rise. And now, in Ukraine, people are suffering from the sudden destruction of their homes by war.

The lights in the windows of the buildings remind us of the warmth and presence of people there, and the certainty of their existence.

 

The title of this work is a quote from the title of the work by the American master Alfred Stieglitz. Stieglitz'sequivalent was a series of photographs of clouds floating in the sky, and was a philosophical photographic expression of what is “equivalent”.